Svar: Far på barsel - 7 mdr.

31. marts 2023

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har haft glæde af mine tidligere svar :)

Det lyder skønt, at far kan holde barsel de næste 4 måneder, det bliver rigtig dejligt for dem begge, og det vil naturligt være med til at styrke båndet mellem de to. Dejligt:)

De fleste børn har i 7 måneders alderen behov for 4 amninger, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hos jer kunne amningen om dagen ligge, når du kommer hjem fra arbejde eftermiddag. Det vil være en dejlig måde at mødes på, når I har været adskilt i løbet af dagen.

Når jeres datter bliver 8-9 måneder gammel, så vil hun kunne trives med 3 amninger, og disse kan f.eks. ligge eftermiddag, aften og sen aften, eller du kan vælge at lægge de 3 amninger aften, sen aften og tidlig morgen. Hvad der fungerer bedst afhænger af, hvordan hun generelt spiser - nogle gange vil amningen tidlig morgen f.eks. påvirke hendes indtag af mad for meget, men det må tiden vise :)

Det kan være en god idé, at far tilbyder lidt lun MME af en kop før middagsluren. Det sikrer lidt ekstra mælk i maven og giver ro før søvnen. Og hvis du ikke kommer hjem fra arbejde og kan amme om eftermiddagen, så har lillepigen stadig fået lidt ekstra mælk i løbet af dagen.

Det er vigtigt, at I også fortsat tilbyder hende MME via grød og mos. Det bør gives indtil hun er 12 måneder.

Derudover vil jeg anbefale, at I indfører frokost, før hun puttes til middagslur, og at hun om eftermiddagen tilbydes et lidt større mellemmåltid. Morgenmad, formiddag og aften fortsætter nogenlunde som nu :)

Det betyder at en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 06/06.30: Ammes og dagen begynder stille og roligt

Morgen 7: Havregrød, vand af kop. ...

Annonce

...

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, smoothie, bananpandekage, butterdejstwistere og lignende. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og bliver ikke ammet før luren, mellemmåltidet og vand af kop erstatter ammemåltidet nu.

Frokost 11-11.30: Tilbydes kød, fisk, kartofler, grøntsager.. Det kan være rester fra aftensmaden, meget gerne grøntsagsmos. Det kan være grøntsagsmuffins, kogte grøntsagsbuketter, en fiskefrikadelle og lignende, som hun selv sidder og gnasker sig igennem. Mos kan også gives som smørbart pålæg, hvis hun virker parat til små brødhapsere allerede. Vand af kop.

Tilbydes lidt MME af en kop og puttes til middagslur ca. kl. 13, som nu.

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Ammes evt. her, når mor kommer hjem fra arbejde. Og puttes derefter til dagens 3. lur mellem 16-17 som nu...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager. Der skal være mad med bid, mad som hun selv spiser, men igen også meget gerne supplement af mos, som du beskriver, at hun får.

Ammes og puttes til natten ca. 20.30-21.

Sen aften/først på natten 24/01: Ammes og sover videre

Det vil højst sandsynligt blive sådan hen af vejen, at hun begynder at springe dagens 3. lur over, hvilket igen vil betyde, at hun begynder at skulle puttes tidligere om aftenen. Men det er helt okay, hvis hun stadig har brug for 3 lure dagligt, for at dagen hænger bedst sammen for hende.

På den måde vil tingene naturligt ændre sig lidt, men jeg håber, at mine tanker omkring dagsplanen og forslag til rytme giver lidt idé om, hvordan det kan hænge sammen, nu hvor far skal tage over barselsperioden:)

Rigtig meget held og lykke med det hele til jer alle tre! :)

Og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder